• 1

    1

  • 2

    2

  • 3

    3

  • 4

    4

  • 5

    5

  • 6

    6

  • 7

    7

  • 8

    8

  • 9

    9

  • 10

    10

  • 12

    12

  • 13

    13

راهنماي سرمايه گذاري خارجي

راهنماي سرمايه گذاري خارجي

آئين نامه اجرايي قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي

فصل اول تعاريف

ماده 1 كليه اصطلاحات و عباراتي كه در ماده ( 1 )‌قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي ( قانون ) تعريف شده است در اين آئين نامه نيز داراي همان معاني مي باشد . ساير اصطلاحات و عبارات بكار برده شده در اين آئين نامه داراي معاني زير مي باشد :

آئين نامه :

آئين نامه اجرايي قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي

بنگاه اقتصادي سرمايه پذير :

‌شركت ايراني جديد و يا موجود كه سرمايه خارجي به يكي از روشهاي مندرج در قانون ، در آن بكار گرفته مي شود .

بخش غير دولتي :

بخشهاي خصوصي ، تعاوني ، موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي

مركز :

مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي كه در اجراي ماده ( 7 ) قانون در محل سازمان تشكيل مي گردد .

شبكه پولي رسمي كشور :

نظام بانكي (‌بانك مركزي و شبكه بانكي اعم از دولتي و غير دولتي ) و موسسات اعتباري غير بانكي كه با مجوز بانك مركزي به فعاليتهاي پولي وارزي مي پردازند .

موسسه حسابرسي :

موسسه حسابرسي منتخبي كه از ميان موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران ،‌موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه اي حسابداران ذيصلاح بعنوان حسابدار رسمي مصوب 1372 و سازمان حسابرسي ، توسط سازمان انتخاب مي شود .

فصل دوم روشها و ضوابط پذيرش

ماده 2 سرمايه گذاريهاي خارجي كه در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر اساس قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي پذيرفته مي شود ، از تسهيلات و حمايتهاي مندرج در قانون برخوردار است . پذيرش اينگونه سرمايه گذاريها تابع شرايط عمومي پذيرش سرمايه خارجي و مبتني بر ارائه درخواست كتبي از سوي سرمايه گذار خارجي به شرحي مي باشد كه در موارد آتي اين آئين نامه تعيين خواهد شد .

ماده 3 پذيرش سرمايه گذاري خارجي بر اساس قانون و ضوابط مندرج در آين آيين نامه در چارچوب روشهاي زير ميسر است . جدول روشهاي سرمايه گذاري خارجي ، ويژگيها و تسهيلات قابل ارائه در چارچوب قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي موضوع اين ماده توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و اعلام مي گردد .

الف سرمايه گذاري مستقيم خارجي :

ب سرمايه گذاري خارجي در چارچوب ترتيبات قراردادي شامل انواع روشهاي « ساخت ،‌بهره برداري و واگذاري » ،‌ بيع متقابل » و مشاركت مدني »

 

طرق و روشهاي ياد شده از حيث نحوه سرمايه گذاري و پوشش حمايتي قانون و آئين نامه داراي ويژگيها و تسهيلات مشترك و يا خاص ، به شرح زير مي باشند :

الف ويژگيها و تسهيلات مشترك :

1 سرمايه گذاران خارجي از رفتار يكسان با سرمايه گذاران داخلي برخوردارند .

2 ورود سرمايه نقدي و غير نقدي خارجي صرفاً براساس مجوز سرمايه گذاري انجام مي گيرد و به مجوز ديگري نياز نيست .

3 حجم سرمايه گذاري خارجي در هر مورد تابع هيچگونه محدوديتي نيست .

4 سرمايه خارجي در قبال ملي شدن و سلب مالكيت تضمين مي شود و سرمايه گذار خارجي در اين مورد حق دريافت غرامت را دارد .

5 انتقال اصل سرمايه ،‌سود سرمايه و منافع حاصل از بكارگيري سرمايه بصورت ارز و حسب مورد بصورت كالا به ترتيب مندرج در مجوز سرمايه گذاري ميسر است .

6 - آزادي صادرات كالاي توليدي بنگاه اقتصادي سرمايه پذير تضمين شده و در صورت ممنوعيت صادرات ، كالاي توليدي در داخل بفروش رسيده و حاصل آن بصورت ارز از طريق شبكه پولي رسمي كشور قابل انتقال به خارج مي باشد .

ب ويژگيها و تسهيلات خاص :

1 سرمايه گذاري مستقيم خارجي :

1- 1 سرمايه گذاري در كليه زمينه هاي مجاز براي فعاليت بخش خصوصي امكان پذير است .

1 2- محدوديتي از نظر درصد مشاركت سرمايه گذاري خارجي وجود ندارد .

2 سرمايه گذاري در چارچوب ترتيبات قراردادي :

1- 2 جبران زيان سرمايه گذاري خارجي ناشي از ممنوعيت و يا توقف اجراي موافقتنامه مالي بر اثر وضع قانون و يا تصميمات دولت حداكثر تا سقف اقساط سررسيد شده توسط دولت تضمين مي شود .

2 2 - در روشهاي“ ساخت ،‌بهره برداري و واگذاري “ و “ مشاركت مدني ،“ خريد كالا و خدمات توليدي طرح مورد سرمايه گذاري توسط دستگاه دولتي قرارداد ، در موارديكه دستگاه دولتي خريدار انحصاري و يا عرضه كننده كالا و خدمات توليدي به قيمت يارانه اي باشد ، در چارچوب مقررات قانوني تضمين مي شود . ماده 4 اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني متقاضي سرمايه گذاري در كشور ، برخورداري از تسهيلات و حمايتهاي قانون بايد مستنداتي را كه مؤيد فعاليتهاي اقتصادي و تجاري در خارج از كشور باشد ،‌نيز ارائه دهند .

 

ماده 5 سرمايه گذار خارجي كه بدون برخورداري از پوشش قانون قبلاً در ايران سرمايه گذاري كرده است ، مي تواند با طي مراحل پذيرش براي اصل سرمايه گذاري انجام شده از پوشش قانون برخوردار شود . پس از صدور مجوز سرمايه گذاري سرمايه گذار از كليه مزاياي قانون و از جمله امكان انتقال سود نيز برخوردار مي شود . اين نوع سرمايه گذريها كلاً سرمايه گذاري موجود تلقي شده و از ضوابط عمومي پذيرش سرمايه خارجي پيروي مي كند .

ماده 6 سرمايه گذاري خارجي در بنگاههاي اقتصادي ‌موجود از طريق خريد سهام و يا افزايش سرمايه و يا تلفيقي از آنها با طي مراحل پذيرش از مزاياي اين قانون برخوردار مي گردد . مشروط به اينكه اين سرمايه گذاري ، ارزش افزوده ايجاد كند . ارزش افزوده جديد مي تواند در نتيجه افزايش سرمايه در بنگاه اقتصادي و يا تحقق اهدافي از قبيل ارتقاي مديريت ، توسعه صادرات و يا بهبود سطح فن آوري در بنگاه اقتصادي موجود حاصل شود .

 

ماده 7 هيات به هنگام ارزيابي و صدور مجوز در هر مورد پيشنهاد سرمايه گذاري خارجي ، به ترتيب زير نسبت هاي تعيين شده در بند « د » ماده ( 2 )‌قانون را بررسي و احراز مي نمايد .

الف مشخصات طرح پيشنهادي شامل نوع و ميزان توليد كالا و خدمات ، زمانبندي اجرا و بهره برداري طرح و پيش بيني فروش داخلي يا صدور به خارج از كشور در فرم هاي درخواست سرمايه گذاري درج مي گردد .

ب آمارهاي رسمي مراجع ذيصلاح در خصوص ارزش كالا و خدمات عرضه شده در بازار داخلي در زمان صدور مجوز ،‌در بخش و رشته مربوط ،‌توسط معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي اخذ مي شود . مبناي تصميمات هيات آمارهائي است كه تا پايان سه ماهه اول هر سال توسط معاونت مذكور به سازمان ارائه مي گردد .

ج تفكيك بخشها و رشته هاي اقتصادي بر اساس فهرست منضم به آيين نامه انجام مي شود .

د ميزان سرمايه گذاري در هر يك از بخش ها و رشته ها ،‌با رعايت موارد مندرج در بندهاي الف ،‌ ب و ج اين ماده با توجه به ميزان ارزش كالا و خدمات عرضه شده در بازر داخلي و با رعايت معافيت محدوديت سرمايه گذاري براي صدور كالا و خدمات حاصله از سرمايه گذاري خارجي به خارج از كشور ، توسط هيات تعيين و در صورت تصويب طرح ،‌مجوز سرمايه گذاري صادر مي گردد .

تبصره تغييرات در سهم ارزش كالاها و خدمات توليدي حاصل از سرمايه گذاري خارجي و يا تغييرات در ارزش كالاها و خدمات عرضه شده در بازار داخلي كه در زمان صدور مجوز سرمايه گذاري ملاك تصميم گيري هيات قرار گرفته ،‌بعد از صدور مجوز تاثيري در اعتبار مجوز سرمايه گذاري نخواهد داشت .

 

ماده 8 انتقال حقوق مالكانه به طرف ايراني تعيين شده در قراردادهاي ساخت ، بهره برداري و واگذاري ،‌حسب توافق طرفين قراردا د از طريق واگذاري تدريجي حقوق مالكانه در طول مدت قرارداد و يا واگذاري يكجاي حقوق مكتسبه در پايان دوره قرارداد ، عملي مي شود .

ماده 9 در قراردادهاي ساخت بهره برداري و واگذاري ،‌واگذاري حقوق مالكانه سرمايه گذار خارجي به موسسه تامين كننده منابع مالي طرح موضوع سرمايه گذاري با تاييد هيات قابل انجام است .

ماده 10 در مورد آن دسته از طرحهاي سرمايه گذاري كه يك دستگاه دولتي ، خريدار انحصاري كالا و خدمات توليدي است و همچنين در مواردي كه كالا و خدمات توليدي طرح مورد سرمايه گذاري به قيمت يارانه اي عرضه مي شود ،‌دستگاه دولتي مي تواند خريد كالا و خدمات توليدي را به ميزان و قيمت تعيين شده در قرارداد مربوط در چارچوب مقررات قانوني تضمين نمايد .

فصل سوم نظام پذيرش

ماده 11 سازمان ضمن انجام وظائف مربوط به پذيرش و حمايت از سرمايه گذاريهاي خارجي در چارچوب قانون ، مسئوليت انجام و هدايت فعاليتهاي تشويق سرمايه گذاري خارجي در داخل و خارج كشور و همچنين معرفي بسترهاي قانوني و فرصتهاي سرمايه گذاري ، انجام مطالعات و تحقيقات كاربردي ،‌برگزاري همايش ها و سمينارها ، همكاريهاي مشترك با موسسات و سازمانهاي بين المللي ذيربط و ايجاد ارتباط و هماهنگي با ساير دستگاهها در جمع آوري ،‌تنظيم و ارائه اطلاعات مربوط به سرمايه گذاري خارجي را بر عهده دارد .

 

ماده 12 هيات مسئوليت بررسي و اخذ تصميم نسبت به كليه درخواستهاي سرمايه گذاري اعم از درخواستهاي مربوط به پذيرش ، ورود و بكار گيري سرمايه خارجي و خروج سرمايه و منافع حاصله را عهده دار است .

ماده 13 تشكيل جلسات هيات و نصاب آراء‌ بشرح زير مي باشد .

اعضاي ثابت هيات ، چهار نفر معاونين مشخص شده در ماده ( 6 )‌قانون مي باشند و جلسات هيات ‌با حضور حداقل سه نفر از اعضاي ثابت رسميت يافته و تصميمات با حداقل سه راي موافق اتخاذ مي گردد . معاونان ساير وزارتخانه هاي ذيربط بدعوت رئيس هيات با حق راي در جلسات حضور خواهند يافت . در اين موارد تصميمات با اكثريت نسبي آراء صورت مي پذيرد .

 

ماده 14 سرمايه گذاران ، درخوست كتبي خود را به همراه مداركي كه در فرم مربوط مشخص شده است به سازمان تسليم مي نمايند . سازمان پس از انجام بررسي هاي لازم و اخذ نظر وزارتخانه بخش ذيربط ، درخواست سرمايه گذاري را بهمراه نظرات كارشناسي سازمان حداكثر ظرف مدت 15 روز كاري در هيات مطرح مي نمايد . عدم اعلام نظر وزارتخانه ذيربط ظرف مدت 10 روز از تاريخ وصول استعلام ،‌ به منزله موافقت آن وزارتخانه با سرمايه گذاري مزبور تلقي مي شود بر اساس تصميم متخذه كه قبلاً نظر موافق سرمايه گذار خارجي نيز نسبت به آن اخذ شده است ، مجوز سرمايه گذاري تنظيم و با تائيد و امضاي وزير امور اقتصادي و دارايي صادر مي گردد .

تبصره مجوز سرمايه گذاري حاوي مشخصات سرمايه گذاران ، نوع و نحوه سرمايه گذاري خارجي ، چگونگي انتقال سود و منافع حاصل شده و ساير شرايط مربوط به تصويب هر طرح سرمايه گذاري ، خواهد بود .

 

 

فصل چهارم مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي

 

ماده 15 بمنظور تسهيل و تسريع در انجام وظايف قانوني سازمان در زمينه هاي تشويق ، پذيرش و حمايت از سرمايه گذار خارجي در كشور ،‌مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي در محل سازمان تشكيل و نمايندگان دستگاههاي ذيربط در آن مستقر مي گردند . اين مركز كانون كليه مراجعات متقاضيان سرمايه گذاري خارجي به سازمانهاي ذيربط خواهد بود . ترتيب معرفي نماينده و وظايف مركز به شرح زير مي باشد :

الف ) معرفي نماينده

وزارت امور اقتصادي و دارايي ( سازمان امور مالياتي كشور ،گمرك جمهوري اسلامي ايــران ) ، وزارت امور خارجه ، وزارت بازرگاني ، وزارت كار و امور اجتماعي ، وزارت صنايع و معادن ، وزارت جهاد كشاورزي ، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ، اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ، سازمان حفاظت محيط زيسـت و ساير دستگاههاي اجرايي كه وزير امور اقتصادي و دارايي تعيين مي نمايد نماينده تام الاختيار خـــود را با امضاء بالاترين مقام اجرايي آن دستگاه به سازمـــان معرفي مي نمايد . نمايندگان مزبور از نظر مقـــررات استخــدامي جزو كاركنان دستگاه متبوع محسوب شده و بر حسب نياز و متناسب با حجم تقاضاهـــــاي سرمايه گذاري خارجي و مراجعه سرمايه گذاران ، با اعلام سازمان در مركز حاضر شده به نحوي كه بتوانند بر طبق وظايف محوله در اين ماده پاسخگوي مراجعات باشند .

ب ) وظايــف مـركــــز

1 اطلاع رساني و ارائه مشورتهاي لازم به سرمايه گذاران خارجي

2 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به اخذ مجوزهاي مورد نياز از جمله اعلاميه تاسيس ، مجوز سازمان حفاظت محيط زيست ، پروانه هاي انشعاب مربوط به آب ، برق ، گاز ، تلفن ، پروانه اكتشاف و استخراج معادن و غيره از دستگاههاي ذيربط از قبيل صدور مجوز سرمايه گذاري .

3 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به صدور رواديد ، اجازه اقامت و صدور پروانه كار افراد مرتبط با سرمايه گذاري خارجي .

4 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي بعد از صدور مجوز سرمايه گذاري شامل ثبت شركت مشترك ، ثبت سفارش و امور مربوط به ورود و خروج سرمايه ، مسائل گمركي و مالياتي و غيره .

5 انجام هماهنگيهاي لازم توسط نمايندگان دستگاهها بين واحدهاي اجرايي دستگاه ذيربط آنها در ارتباط با درخواستهاي سرمايه گذاري خارجي

6 مراقبت در حسن اجراي تصميماتي كه در خصوص سرمايه گذاري هاي خارجي اتخاذ مي گردد

ج )‌وظايف دستگاههاي اجرايي ذيربط

1 نمايندگاني كه از طرف دستگاههاي ذيربط معرفي مي شوند مجري كليه امور اجرايي و خدماتي مربوط به آن دستگاه در ارتباط با سرمايه گذاريهاي خارجي مي باشند .

2 دستگاه اجرايي ذيربط مكلف است بمنظور حسن انجام وظايفي كه در قانون و اين آيين نامه به نماينده محول گرديده ، وظايف ، مسئوليتها و اختيارات نماينده را به كليه واحدهاي زير مجموعه خود ابلاغ نموده و همزمان روند امور اجرايي مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي در حوزه مسئوليت خود را به گونه اي بازبيني نمايد كه انجام وظايف نماينده در مركز تسهيل گردد .

3 دستگاه اجرايي ذيربط ، به منظور حفظ استمرار فعاليتهاي اجرايي و خدماتي خود در مركز ترتيبي اتخاذ نمايد تا علاوه بر نماينده معرفي شده ، فرد ديگري با همان ويژگيها بعنوان جانشين وي معرفي كند تا در غياب نماينده آن دستگاه انجام وظيفه نمايد . در صورت لزوم ،‌دستگاه اجرايي مي تواند حداكثر دو نفر را نيز در سطح كارشناس براي انجام امور اجرايي مربوط به آن دستگاه در مركز مستقر سازد .

فصل پنجم مقررات ورود ،‌ ارزشيابي و ثبت سرمايه خارجي

ماده 16 ترتيبات مربوط به ورود ،‌ارزشيابي و ثبت سرمايه خارجي اعم از نقدي و غير نقدي بشرح زير مي باشد .

الف سرمايه نقدي

1 وجوه نقدي ارزي موضوع بند الف ماده ( 11 ) قانون كه در يكدفعه يا بدفعات به قصد تبديل به ريال به كشور وارد مي شود ، در تاريخ تبديل به ريال ، وفق گواهي بانك توسط سازمان به نام سرمايه گذار خارجي ثبت و تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . معادل ريالي ارز وارده به حساب بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا حساب طرح موضوع سرمايه گذاري واريز مي گردد .

2 وجوه نقدي ارزي موضوع بند “ ب “ ماده ( 11 ) قانون كه در يكدفعه يا بدفعات به كشور وارد ولي به ريال تبديل نمي شود ، به حساب ارزي بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا طرح موضوع سرمايه گذاري واري مي گردد . اين وجوه در تاريخ واريز به نام سرمايه گذار خارجي ثبت و تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . وجوه ياد شده با نظارت و تائيد سازمان به مصرف خريدها و سفارشات خارجي مربوط به سرمايه گذاري خارجي مي رسد . تبصره شبكه پولي رسمي كشور مكلف است در مورد حواله هاي ارزي مربوط به سرمايه گذاري خارجي ، مراتب را با ذكر نام حواله دهنده ، مبلغ ارز ، نوع ارز ، تاريخ وصول ، تاريخ تسعير ، نام بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و در صورت تبديل به ريال ، معادل ريالي ارز وارده مستقيماً به سازمان گواهي كند .

ب سرمايه غير نقدي

سرمايه غير نقدي خارجي شامل موارد مندرج در بندهاي ب ، ج ، د ذيل تعريف سرمايه خارجي در ماده ( 1 ) قانون مي باشد كه مراحل ورود ،‌ارزشيابي و ثبت آنها به ترتيب زير است :

1 در مورد اقلام سرمايه اي غير نقدي خارجي موضوع بندهاي ب و ج فوق (‌شامل ماشين آلات ، تجهيزات ، ابزار و قطعات يدكي ،‌قطعات منفصله ،‌مواد اوليه ،‌افزودني و كمكي )‌وزارت بازرگاني پس از اعلام موافقت سازمان با ورود اقلام سرمايه اي غير نقدي خارجي ،‌نسبت به ثبت سفارش آماري و اعلام مراتب به گمرك ذيربط جهت ارزشيابي و ترخيص اقلام وارده اقدام مي نمايد . ارزشيابي گمرك در خصوص بهاي اقلام وارده ، بعنوان ارزشيابي قبول تلقي شده و به درخواست سرمايه گذار ، مبلغ ارزشيابي مندرج در پروانه ورودي به اضافه هزينه هاي حمل و نقل و بيمه ، بنام سرمايه گذار خارجي ثبت و از تاريخ ترخيص تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . در صورت وجود اختلاف بين ارزشيابي گمرك و قيمت مندرج در فهرست تفصيلي مصوب هيات ،‌ارزشيابي گمرك ملاك ثبت سرمايه خارجي در سازمان و اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي قرار خواهد گرفت .

تبصره 1 وزارت بازرگاني و سازمان مكلفند ظرف مدت يكماه از تاريخ تصويب اين آيين نامه نسبت به تهيه فرم ويژه اي براي ثبت سفارش آماري اقلام سرمايه غير نقدي خارجي موضوع اين بند اقدام و بر آن اساس عمل نمايند .

تبصره 2 گمرك ايران مكلف است ارزشيابي بهاي ماشين آلات و تجهيزات دست دوم مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي را به قيمت دست دوم انجام دهد .

تبصره 3 چنانچه مشخص شود كه سرمايه خارجي غير نقدي وارده به كشور ناقص ،‌معيوب ،‌غير قابل استفاده و يا با مشخصات اظهار شده در فهرست تاييد شده توسط هيات منطبق نمي باشد ،‌موضوع در هيات مطرح و ارزش آن قسمت از كالاي وارده كه مورد تاييد هيات قرار نگيرد از حساب سرمايه وارده كسر خواهد شد .

2 در مورد اقلام سرمايه اي موضوع بند « د » ماده (1 )‌قانون (شامل حق اختراع ،‌دانش فني ، اسامي و علائم تجاري و خدمات تخصصي )‌سازمان پس از انجام بررسيهاي لازم ،‌گزارش مربوط به ايفاي تعهدات قراردادي موضوع قراردادهاي فن آوري و خدمات را در هيات مطرح مي نمايد و وجوه تاييد شده در چارچوب دستورالعملي كه هيات تهيه و به تصويب وزير امور اقتصادي و دارايي مي رساند ،‌توسط هيات بعنوان سرمايه خارجي ثبت و تحت پوشش قرار مي گيرد .

فصل ششم مقررات خروج سرمايه و عايدات سرمايه اي

ماده 17 كليه درخواستهايي كه منجر به انتقال سرمايه ،‌سود ،‌و عايدات ناشي از افزيش ارزش سرمايه موضوع قانون مي گردد ، بايد مستند به گزارش موسسه حسابرسي عضو جامعه حسابرسان رسمي ايران باشد . اينگونه انتقالات پس از كسر كليه كسورات قانوني به ميزاني كه موسسه حسابرسي ياد شده تاييد مي كند ، ميسر است .

ماده 18 انتقال اصل ، سود و عايدات ناشي از افزايش ارزش سرمايه موضوع سرمايه گذاريهاي بند الف ماده ( 3 )‌قانون بصورت ارز و يا به درخواست سرمايه گذار خارجي از طريق صدور كالاي مجاز صورت مي پذيرد . خروج سرمايه و منافع مربوط به سرمايه گذاريهاي موضوع بند ب ماده ( 3) قانون از طريق ارز حاصل از صادرات محصولات توليدي و يا ارز حاصل از ارائه خدمات بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا صادرات ساير ‌كالاهاي مجاز انجام مي پذيرد . هيات بر اساس گزارش موسسه حسابرسي پيرامون آخرين وضعيت اصل سرمايه ، ميزان سود سرمايه و عايدات سرمايه اي متعلق به سرمايه گذار خارجي ، مجوز خروج وجوه مربوط در هر مورد را صادر مي كند .

تبصره در مورد سرمايه گذاريهاي موضوع بند ب ماده (3 )‌قانون چنانچه در نتيجه عدم امكان صادرات ،‌به نظر هيات تامين ارز براي انتقالات مورد نظر ميسر و ضروري تشخيص داده شود ، ارز مورد نياز از طريق نظام بانكي تامين مي گردد .

ماده 19 چنانچه مجوز سرمايه گذاري معطوف به بند ب و يا ج ماده (17 ) قانون گردد ،‌مجوز مذكور در حكم مجوز صادرات مي باشد و بنگاه سرمايه پذير مي تواند ارز حاصل از صادرات خود را در يك حساب اماني نزد يكي از بانكهاي داخلي و يا خارجي واريز نموده و در حد مصارفي كه در مجوز سرمايه گذاري تعيين شده است ،‌مستقيماً از آن برداشت و به سرمايه گذار خارجي پرداخت نمايد . هر گونه مازاد ارز نسبت به مصارف قابل برداشت ، مشمول مقررات ارزي كشور است . در هر صورت بنگاه اقتصادي سرمايه پذير مكلف است پس از پرداخت وجوه مربوط ضمن ارائه گواهي انجام صادرات ،‌مراتب را كتباً باطلاع سازمان برساند .

ماده 20 ارز حاصل از صادرات سرمايه گذاريهاي خارجي در حدود تعيين شده از سوي هيات ،‌از شمول هر گونه مقررات محدود كننده صادرات و مقررات ارزي از جمله سپردن تعهد براي بازگشت ارز حاصل از صادرات به كشور بر اساس مقررات دولتي موجود و يا آنچه در آينده جاري مي گردد معاف مي باشد .

ماده 21 در صورت وجود محدوديت قانوني و يا اعمال شده از سوي دولت كه در نتيجه آن بنگاههاي اقتصادي سرمايه پذير نتوانند توليدات خود را صادر نمايند،‌مادام كه محدوديت قانوني و يا تصميم دولت براي عدم انجام صادرات جاري است ، بنگاههاي مزبور اجازه دارند توليدات خود را در بازار داخلي بفروش رسانده و در مقابل تامين معادل ريالي مصارف ارزي مندرج در مجوز سرمايه گذاري ،‌ارز مورد نظر را از نظام بانكي خريداري و منتقل نموده و يا مبادرت به صدور كالاهاي مجاز نمايند .

ماده 22 وجوه قابل انتقال موضوع قانون پس از تاييد هيات توسط سرمايه گذار خارجي از سيستم بانكي خريداري و حواله مي شود و بانك مركزي ارز لازم بدين منظور را در اختيار نظام بانكي قرار خواهد داد .

ماده 23 هرگاه سرمايه گذار خارجي نخواهد وجوه قابل انتقال را ظرف مدت شش ماه از تاريخ خاتمه انجام تشريفا ت اداري مربوط ، به خارج انتقال دهد ، وجوه مزبور از شمول قانون خارج مي گردد . استمرار شمول قانون بر وجوه مزبور با تاييد هيات امكان پذير مي باشد .

ماده 24 سرمايه گذار خارجي در صورت تمايل مي تواند تمام يا قسمتي از مبالغ قابل انتقال ناشي از مواد (13 ) ،‌( 14 ) و ( 15 ) قانون را با اجازه هيات به افزايش سرمايه گذاري خود در همان بنگاه اختصاص دهد و يا پس از طي تشريفات قانوني براي اخذ مجوز سرمايه گذاري ، صرف سرمايه گذاري جديد بنمايد .

 

ماده 25 دولت با رعايت اصل ( 138 ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تعيين حدود و نوع تعهدات قابل پذيرش موضوع تبصره ( 2 )‌ماده ( 17 ) قانون را به وزيران عضو شورايعالي سرمايه گذاري تفويض مي نمايد . هيات مجاز است ميزان خسارت حاصل از ممنوعيت و يا توقف اجراي موافقتنامه هاي مالي مربوط را تا سقف تعهدات حال شده در محدوده تعهدات قابل پذيرش از سوي شورايعالي سرمايه گذاري كه در مجوز سرمايه گذاري قيد گرديده است ، تعيين نمايد .

ماده 26 هر گاه سرمايه گذار خارجي ،‌سرمايه گذاري خود در ايران را بيمه نمايد و بموجب مفاد بيمه نامه ،‌بواسطه پرداختي كه بابت خسارت ناشي از خطرات غير تجاري به سرمايه گذار صورت گرفته ،‌موسسه بيمه جانشين سرمايه گذار شود ،‌جانشين از همان حقوقي برخوردار مي باشد كه بواسطه آن پرداخت خسارت صورت گرفته است . اين جانشيني واگذاري سرمايه محسوب نخواهد شد مگر اينكه حسب مورد ،‌مواد ( 4 ) و يا ( 10 )‌قانون رعايت شده باشد .

فصل هفتم مقــــررات عمـــومــــي

ماده 27 سرمايه گذار خارجي مكلف است از تاريخ ابلاغ مجوز سرمايه گذاري طي مدت مشخصي كه به اقتضاي شرايط طرح مورد سرمايه گذاري توسط هيات تعيين مي گردد ، مبادرت به ورود بخشي از سرمايه خود به كشور ،‌كه حاكي از عزم سرمايه گذار به اجراي طرح مي باشد ،‌بنمايد . در صورتي كه سرمايه گذار در طي مدت مشخص شده مبادرت به ورود بخشي از سرمايه به كشور ننمايد و يا با ارائه دلايل قانع كننده نسبت به تمديد مدت اقدام نكند ،‌مجوز سرمايه گذاري وي باطل شده تلقي خواهد شد .

ماده 28 سرمايه گذار خارجي موظف است هر گونه تغيير در نام ، شكل حقوقي ،‌تابعيت و تغييرات بيش از 30 درصد( 30 % ) در مالكيت خود را به اطلاع هيات برساند .

ماده 29 در موارديكه انجام سرمايه گذاري خارجي منجر به تشكيل شركت ايراني گردد ،‌تملك زمين به نام شركت متناسب با طرح سرمايه گذار به تشخيص سازمان مجاز مي باشد .

ماده 30 دستگاههاي اجرايي ذيربط از جمله وزارت امور خارجه ،وزارت كشور ، وزارت كار و امور اجتماعي و نيروي انتظامي مكلفند در خصوص صدور رواديد ، اجازه اقامت ، صدور پروانه كار براي سرمايه گذاران ، مديران ، كارشناسان خارجي و بستگان درجه يك آنها در ارتباط با سرمايه گذاريهاي مشمول قانون ، بر اساس درخواست سازمان اقدام نمايند .وزارت امور خارجه مكلف است در خصوص رواديد ورود حسب مورد بشرح زير اقدام نمايد :

الف ) وزارت امور خارجه با تاييد سازمان مجوز صدور رواديد كثير المسافره سه ساله ، با حق ورود و اقامت سه ماه ، در هر بار براي هر فرد را به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور ابلاغ مي نمايد .

ب ) افراد معرفي شده پس از ورود به كشور مي توانند با مراجعه به اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه و ارائه تاييديه سازمان ، اجازه اقامت خود را بمدت يكسال تمديد نمايند .

تمديد اقامت بصورت درج مهر كثير المسافره با اعتبار يكساله صورت مي پذيرد تا فرد موظف به اخذ رواديد رفت و برگشت نشود .

ماده 31 مسئوليت سازمان در قبال انتشار عمومي اطلاعات موضوع ماده ( 21 )‌قانون در حدود اطلاعاتي است كه در عرف تجاري قابل انتشار باشد . تشخيص قابل انتشار بودن اطلاعات بعهده هيات است .

ماده 32 سازمان و هيات مجازند براي انجام وظايف و تكاليف مقرر در قانون و اين آيين نامه حسب مورد از خدمات تخصصي ، حرفه اي و مشاوره اي موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابدارن رسمي ايران و ساير موسسات خصوصي و تعاوني واجد شرايط استفاده نمايند .

ماده 33 كليه مقررات مذكور در مصوبه هاي هيات وزيران در مورد سرمايه گذاري خارجي كه مغاير با مفاد اين آيين نامه مي باشد از تاريخ لازم الاجرا شدن اين آئين نامه لغو مي گردد .

قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي

فصل اول تعاريف

ماده 1 كليه اصطلاحات و عباراتي كه در ماده ( 1 )‌قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي ( قانون ) تعريف شده است در اين آئين نامه نيز داراي همان معاني مي باشد . ساير اصطلاحات و عبارات بكار برده شده در اين آئين نامه داراي معاني زير مي باشد :

آئين نامه :

آئين نامه اجرايي قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي

بنگاه اقتصادي سرمايه پذير :

‌شركت ايراني جديد و يا موجود كه سرمايه خارجي به يكي از روشهاي مندرج در قانون ، در آن بكار گرفته مي شود .

بخش غير دولتي :

بخشهاي خصوصي ، تعاوني ، موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي

مركز :

مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي كه در اجراي ماده ( 7 ) قانون در محل سازمان تشكيل مي گردد .

شبكه پولي رسمي كشور :

نظام بانكي (‌بانك مركزي و شبكه بانكي اعم از دولتي و غير دولتي ) و موسسات اعتباري غير بانكي كه با مجوز بانك مركزي به فعاليتهاي پولي وارزي مي پردازند .

موسسه حسابرسي :

موسسه حسابرسي منتخبي كه از ميان موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران ،‌موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصي و حرفه اي حسابداران ذيصلاح بعنوان حسابدار رسمي مصوب 1372 و سازمان حسابرسي ، توسط سازمان انتخاب مي شود .

فصل دوم روشها و ضوابط پذيرش

ماده 2 سرمايه گذاريهاي خارجي كه در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر اساس قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي پذيرفته مي شود ، از تسهيلات و حمايتهاي مندرج در قانون برخوردار است . پذيرش اينگونه سرمايه گذاريها تابع شرايط عمومي پذيرش سرمايه خارجي و مبتني بر ارائه درخواست كتبي از سوي سرمايه گذار خارجي به شرحي مي باشد كه در موارد آتي اين آئين نامه تعيين خواهد شد .

ماده 3 پذيرش سرمايه گذاري خارجي بر اساس قانون و ضوابط مندرج در آين آيين نامه در چارچوب روشهاي زير ميسر است . جدول روشهاي سرمايه گذاري خارجي ، ويژگيها و تسهيلات قابل ارائه در چارچوب قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي موضوع اين ماده توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه و اعلام مي گردد .

 

الف سرمايه گذاري مستقيم خارجي :

ب سرمايه گذاري خارجي در چارچوب ترتيبات قراردادي شامل انواع روشهاي « ساخت ،‌بهره برداري و واگذاري » ،‌ بيع متقابل » و مشاركت مدني »

طرق و روشهاي ياد شده از حيث نحوه سرمايه گذاري و پوشش حمايتي قانون و آئين نامه داراي ويژگيها و تسهيلات مشترك و يا خاص ، به شرح زير مي باشند :

الف ويژگيها و تسهيلات مشترك :

1 سرمايه گذاران خارجي از رفتار يكسان با سرمايه گذاران داخلي برخوردارند .

2 ورود سرمايه نقدي و غير نقدي خارجي صرفاً براساس مجوز سرمايه گذاري انجام مي گيرد و به مجوز ديگري نياز نيست .

3 حجم سرمايه گذاري خارجي در هر مورد تابع هيچگونه محدوديتي نيست .

4 سرمايه خارجي در قبال ملي شدن و سلب مالكيت تضمين مي شود و سرمايه گذار خارجي در اين مورد حق دريافت غرامت را دارد .

5 انتقال اصل سرمايه ،‌سود سرمايه و منافع حاصل از بكارگيري سرمايه بصورت ارز و حسب مورد بصورت كالا به ترتيب مندرج در مجوز سرمايه گذاري ميسر است .

6 - آزادي صادرات كالاي توليدي بنگاه اقتصادي سرمايه پذير تضمين شده و در صورت ممنوعيت صادرات ، كالاي توليدي در داخل بفروش رسيده و حاصل آن بصورت ارز از طريق شبكه پولي رسمي كشور قابل انتقال به خارج مي باشد .

ب ويژگيها و تسهيلات خاص :

1 سرمايه گذاري مستقيم خارجي :

1- 1 سرمايه گذاري در كليه زمينه هاي مجاز براي فعاليت بخش خصوصي امكان پذير است .

1 2- محدوديتي از نظر درصد مشاركت سرمايه گذاري خارجي وجود ندارد .

2 سرمايه گذاري در چارچوب ترتيبات قراردادي :

1- 2 جبران زيان سرمايه گذاري خارجي ناشي از ممنوعيت و يا توقف اجراي موافقتنامه مالي بر اثر وضع قانون و يا تصميمات دولت حداكثر تا سقف اقساط سررسيد شده توسط دولت تضمين مي شود .

2 2 - در روشهاي“ ساخت ،‌بهره برداري و واگذاري “ و “ مشاركت مدني ،“ خريد كالا و خدمات توليدي طرح مورد سرمايه گذاري توسط دستگاه دولتي قرارداد ، در موارديكه دستگاه دولتي خريدار انحصاري و يا عرضه كننده كالا و خدمات توليدي به قيمت يارانه اي باشد ، در چارچوب مقررات قانوني تضمين مي شود .

ماده 4 اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني متقاضي سرمايه گذاري در كشور ، برخورداري از تسهيلات و حمايتهاي قانون بايد مستنداتي را كه مؤيد فعاليتهاي اقتصادي و تجاري در خارج از كشور باشد ،‌نيز ارائه دهند .

ماده 5 سرمايه گذار خارجي كه بدون برخورداري از پوشش قانون قبلاً در ايران سرمايه گذاري كرده است ، مي تواند با طي مراحل پذيرش براي اصل سرمايه گذاري انجام شده از پوشش قانون برخوردار شود . پس از صدور مجوز سرمايه گذاري سرمايه گذار از كليه مزاياي قانون و از جمله امكان انتقال سود نيز برخوردار مي شود . اين نوع سرمايه گذريها كلاً سرمايه گذاري موجود تلقي شده و از ضوابط عمومي پذيرش سرمايه خارجي پيروي مي كند .

 

ماده 6 سرمايه گذاري خارجي در بنگاههاي اقتصادي ‌موجود از طريق خريد سهام و يا افزايش سرمايه و يا تلفيقي از آنها با طي مراحل پذيرش از مزاياي اين قانون برخوردار مي گردد . مشروط به اينكه اين سرمايه گذاري ، ارزش افزوده ايجاد كند . ارزش افزوده جديد مي تواند در نتيجه افزايش سرمايه در بنگاه اقتصادي و يا تحقق اهدافي از قبيل ارتقاي مديريت ، توسعه صادرات و يا بهبود سطح فن آوري در بنگاه اقتصادي موجود حاصل شود .

ماده 7 هيات به هنگام ارزيابي و صدور مجوز در هر مورد پيشنهاد سرمايه گذاري خارجي ، به ترتيب زير نسبت هاي تعيين شده در بند « د » ماده ( 2 )‌قانون را بررسي و احراز مي نمايد .

الف مشخصات طرح پيشنهادي شامل نوع و ميزان توليد كالا و خدمات ، زمانبندي اجرا و بهره برداري طرح و پيش بيني فروش داخلي يا صدور به خارج از كشور در فرم هاي درخواست سرمايه گذاري درج مي گردد .

ب آمارهاي رسمي مراجع ذيصلاح در خصوص ارزش كالا و خدمات عرضه شده در بازار داخلي در زمان صدور مجوز ،‌در بخش و رشته مربوط ،‌توسط معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي اخذ مي شود . مبناي تصميمات هيات آمارهائي است كه تا پايان سه ماهه اول هر سال توسط معاونت مذكور به سازمان ارائه مي گردد .

ج تفكيك بخشها و رشته هاي اقتصادي بر اساس فهرست منضم به آيين نامه انجام مي شود .

د ميزان سرمايه گذاري در هر يك از بخش ها و رشته ها ،‌با رعايت موارد مندرج در بندهاي الف ،‌ ب و ج اين ماده با توجه به ميزان ارزش كالا و خدمات عرضه شده در بازر داخلي و با رعايت معافيت محدوديت سرمايه گذاري براي صدور كالا و خدمات حاصله از سرمايه گذاري خارجي به خارج از كشور ، توسط هيات تعيين و در صورت تصويب طرح ،‌مجوز سرمايه گذاري صادر مي گردد .

تبصره تغييرات در سهم ارزش كالاها و خدمات توليدي حاصل از سرمايه گذاري خارجي و يا تغييرات در ارزش كالاها و خدمات عرضه شده در بازار داخلي كه در زمان صدور مجوز سرمايه گذاري ملاك تصميم گيري هيات قرار گرفته ،‌بعد از صدور مجوز تاثيري در اعتبار مجوز سرمايه گذاري نخواهد داشت .

 

ماده 8 انتقال حقوق مالكانه به طرف ايراني تعيين شده در قراردادهاي ساخت ، بهره برداري و واگذاري ،‌حسب توافق طرفين قراردا د از طريق واگذاري تدريجي حقوق مالكانه در طول مدت قرارداد و يا واگذاري يكجاي حقوق مكتسبه در پايان دوره قرارداد ، عملي مي شود .

ماده 9 در قراردادهاي ساخت بهره برداري و واگذاري ،‌واگذاري حقوق مالكانه سرمايه گذار خارجي به موسسه تامين كننده منابع مالي طرح موضوع سرمايه گذاري با تاييد هيات قابل انجام است .

 

ماده 10 در مورد آن دسته از طرحهاي سرمايه گذاري كه يك دستگاه دولتي ، خريدار انحصاري كالا و خدمات توليدي است و همچنين در مواردي كه كالا و خدمات توليدي طرح مورد سرمايه گذاري به قيمت يارانه اي عرضه مي شود ،‌دستگاه دولتي مي تواند خريد كالا و خدمات توليدي را به ميزان و قيمت تعيين شده در قرارداد مربوط در چارچوب مقررات قانوني تضمين نمايد .

فصل سوم نظام پذيرش

ماده 11 سازمان ضمن انجام وظائف مربوط به پذيرش و حمايت از سرمايه گذاريهاي خارجي در چارچوب قانون ، مسئوليت انجام و هدايت فعاليتهاي تشويق سرمايه گذاري خارجي در داخل و خارج كشور و همچنين معرفي بسترهاي قانوني و فرصتهاي سرمايه گذاري ، انجام مطالعات و تحقيقات كاربردي ،‌برگزاري همايش ها و سمينارها ، همكاريهاي مشترك با موسسات و سازمانهاي بين المللي ذيربط و ايجاد ارتباط و هماهنگي با ساير دستگاهها در جمع آوري ،‌تنظيم و ارائه اطلاعات مربوط به سرمايه گذاري خارجي را بر عهده دارد .

ماده 12 هيات مسئوليت بررسي و اخذ تصميم نسبت به كليه درخواستهاي سرمايه گذاري اعم از درخواستهاي مربوط به پذيرش ، ورود و بكار گيري سرمايه خارجي و خروج سرمايه و منافع حاصله را عهده دار است .

ماده 13 تشكيل جلسات هيات و نصاب آراء‌ بشرح زير مي باشد .

اعضاي ثابت هيات ، چهار نفر معاونين مشخص شده در ماده ( 6 )‌قانون مي باشند و جلسات هيات ‌با حضور حداقل سه نفر از اعضاي ثابت رسميت يافته و تصميمات با حداقل سه راي موافق اتخاذ مي گردد . معاونان ساير وزارتخانه هاي ذيربط بدعوت رئيس هيات با حق راي در جلسات حضور خواهند يافت . در اين موارد تصميمات با اكثريت نسبي آراء صورت مي پذيرد .

ماده 14 سرمايه گذاران ، درخوست كتبي خود را به همراه مداركي كه در فرم مربوط مشخص شده است به سازمان تسليم مي نمايند . سازمان پس از انجام بررسي هاي لازم و اخذ نظر وزارتخانه بخش ذيربط ، درخواست سرمايه گذاري را بهمراه نظرات كارشناسي سازمان حداكثر ظرف مدت 15 روز كاري در هيات مطرح مي نمايد . عدم اعلام نظر وزارتخانه ذيربط ظرف مدت 10 روز از تاريخ وصول استعلام ،‌ به منزله موافقت آن وزارتخانه با سرمايه گذاري مزبور تلقي مي شود بر اساس تصميم متخذه كه قبلاً نظر موافق سرمايه گذار خارجي نيز نسبت به آن اخذ شده است ، مجوز سرمايه گذاري تنظيم و با تائيد و امضاي وزير امور اقتصادي و دارايي صادر مي گردد .

 

تبصره مجوز سرمايه گذاري حاوي مشخصات سرمايه گذاران ، نوع و نحوه سرمايه گذاري خارجي ، چگونگي انتقال سود و منافع حاصل شده و ساير شرايط مربوط به تصويب هر طرح سرمايه گذاري ، خواهد بود .

 

فصل چهارم مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي

ماده 15 بمنظور تسهيل و تسريع در انجام وظايف قانوني سازمان در زمينه هاي تشويق ، پذيرش و حمايت از سرمايه گذار خارجي در كشور ،‌مركز خدمات سرمايه گذاري خارجي در محل سازمان تشكيل و نمايندگان دستگاههاي ذيربط در آن مستقر مي گردند . اين مركز كانون كليه مراجعات متقاضيان سرمايه گذاري خارجي به سازمانهاي ذيربط خواهد بود . ترتيب معرفي نماينده و وظايف مركز به شرح زير مي باشد :

الف ) معرفي نماينده

وزارت امور اقتصادي و دارايي ( سازمان امور مالياتي كشور ،گمرك جمهوري اسلامي ايــران ) ، وزارت امور خارجه ، وزارت بازرگاني ، وزارت كار و امور اجتماعي ، وزارت صنايع و معادن ، وزارت جهاد كشاورزي ، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ، اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي ، سازمان حفاظت محيط زيسـت و ساير دستگاههاي اجرايي كه وزير امور اقتصادي و دارايي تعيين مي نمايد نماينده تام الاختيار خـــود را با امضاء بالاترين مقام اجرايي آن دستگاه به سازمـــان معرفي مي نمايد . نمايندگان مزبور از نظر مقـــررات استخــدامي جزو كاركنان دستگاه متبوع محسوب شده و بر حسب نياز و متناسب با حجم تقاضاهـــــاي سرمايه گذاري خارجي و مراجعه سرمايه گذاران ، با اعلام سازمان در مركز حاضر شده به نحوي كه بتوانند بر طبق وظايف محوله در اين ماده پاسخگوي مراجعات باشند .

ب ) وظايــف مـركــــز

1 اطلاع رساني و ارائه مشورتهاي لازم به سرمايه گذاران خارجي

2 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به اخذ مجوزهاي مورد نياز از جمله اعلاميه تاسيس ، مجوز سازمان حفاظت محيط زيست ، پروانه هاي انشعاب مربوط به آب ، برق ، گاز ، تلفن ، پروانه اكتشاف و استخراج معادن و غيره از دستگاههاي ذيربط از قبيل صدور مجوز سرمايه گذاري .

3 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به صدور رواديد ، اجازه اقامت و صدور پروانه كار افراد مرتبط با سرمايه گذاري خارجي .

4 انجام هماهنگي هاي لازم در امور مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي بعد از صدور مجوز سرمايه گذاري شامل ثبت شركت مشترك ، ثبت سفارش و امور مربوط به ورود و خروج سرمايه ، مسائل گمركي و مالياتي و غيره .

5 انجام هماهنگيهاي لازم توسط نمايندگان دستگاهها بين واحدهاي اجرايي دستگاه ذيربط آنها در ارتباط با درخواستهاي سرمايه گذاري خارجي

6 مراقبت در حسن اجراي تصميماتي كه در خصوص سرمايه گذاري هاي خارجي اتخاذ مي گردد

ج )‌وظايف دستگاههاي اجرايي ذيربط

1 نمايندگاني كه از طرف دستگاههاي ذيربط معرفي مي شوند مجري كليه امور اجرايي و خدماتي مربوط به آن دستگاه در ارتباط با سرمايه گذاريهاي خارجي مي باشند .

2 دستگاه اجرايي ذيربط مكلف است بمنظور حسن انجام وظايفي كه در قانون و اين آيين نامه به نماينده محول گرديده ، وظايف ، مسئوليتها و اختيارات نماينده را به كليه واحدهاي زير مجموعه خود ابلاغ نموده و همزمان روند امور اجرايي مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي در حوزه مسئوليت خود را به گونه اي بازبيني نمايد كه انجام وظايف نماينده در مركز تسهيل گردد .

3 دستگاه اجرايي ذيربط ، به منظور حفظ استمرار فعاليتهاي اجرايي و خدماتي خود در مركز ترتيبي اتخاذ نمايد تا علاوه بر نماينده معرفي شده ، فرد ديگري با همان ويژگيها بعنوان جانشين وي معرفي كند تا در غياب نماينده آن دستگاه انجام وظيفه نمايد . در صورت لزوم ،‌دستگاه اجرايي مي تواند حداكثر دو نفر را نيز در سطح كارشناس براي انجام امور اجرايي مربوط به آن دستگاه در مركز مستقر سازد .

 

فصل پنجم مقررات ورود ،‌ ارزشيابي و ثبت سرمايه خارجي

ماده 16 ترتيبات مربوط به ورود ،‌ارزشيابي و ثبت سرمايه خارجي اعم از نقدي و غير نقدي بشرح زير مي باشد .

الف سرمايه نقدي

1 وجوه نقدي ارزي موضوع بند الف ماده ( 11 ) قانون كه در يكدفعه يا بدفعات به قصد تبديل به ريال به كشور وارد مي شود ، در تاريخ تبديل به ريال ، وفق گواهي بانك توسط سازمان به نام سرمايه گذار خارجي ثبت و تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . معادل ريالي ارز وارده به حساب بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا حساب طرح موضوع سرمايه گذاري واريز مي گردد .

2 وجوه نقدي ارزي موضوع بند “ ب “ ماده ( 11 ) قانون كه در يكدفعه يا بدفعات به كشور وارد ولي به ريال تبديل نمي شود ، به حساب ارزي بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا طرح موضوع سرمايه گذاري واري مي گردد . اين وجوه در تاريخ واريز به نام سرمايه گذار خارجي ثبت و تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . وجوه ياد شده با نظارت و تائيد سازمان به مصرف خريدها و سفارشات خارجي مربوط به سرمايه گذاري خارجي مي رسد . تبصره شبكه پولي رسمي كشور مكلف است در مورد حواله هاي ارزي مربوط به سرمايه گذاري خارجي ، مراتب را با ذكر نام حواله دهنده ، مبلغ ارز ، نوع ارز ، تاريخ وصول ، تاريخ تسعير ، نام بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و در صورت تبديل به ريال ، معادل ريالي ارز وارده مستقيماً به سازمان گواهي كند .

ب سرمايه غير نقدي

سرمايه غير نقدي خارجي شامل موارد مندرج در بندهاي ب ، ج ، د ذيل تعريف سرمايه خارجي در ماده ( 1 ) قانون مي باشد كه مراحل ورود ،‌ارزشيابي و ثبت آنها به ترتيب زير است :

1 در مورد اقلام سرمايه اي غير نقدي خارجي موضوع بندهاي ب و ج فوق (‌شامل ماشين آلات ، تجهيزات ، ابزار و قطعات يدكي ،‌قطعات منفصله ،‌مواد اوليه ،‌افزودني و كمكي )‌وزارت بازرگاني پس از اعلام موافقت سازمان با ورود اقلام سرمايه اي غير نقدي خارجي ،‌نسبت به ثبت سفارش آماري و اعلام مراتب به گمرك ذيربط جهت ارزشيابي و ترخيص اقلام وارده اقدام مي نمايد . ارزشيابي گمرك در خصوص بهاي اقلام وارده ، بعنوان ارزشيابي قبول تلقي شده و به درخواست سرمايه گذار ، مبلغ ارزشيابي مندرج در پروانه ورودي به اضافه هزينه هاي حمل و نقل و بيمه ، بنام سرمايه گذار خارجي ثبت و از تاريخ ترخيص تحت پوشش قانون قرار مي گيرد . در صورت وجود اختلاف بين ارزشيابي گمرك و قيمت مندرج در فهرست تفصيلي مصوب هيات ،‌ارزشيابي گمرك ملاك ثبت سرمايه خارجي در سازمان و اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتي قرار خواهد گرفت .

تبصره 1 وزارت بازرگاني و سازمان مكلفند ظرف مدت يكماه از تاريخ تصويب اين آيين نامه نسبت به تهيه فرم ويژه اي براي ثبت سفارش آماري اقلام سرمايه غير نقدي خارجي موضوع اين بند اقدام و بر آن اساس عمل نمايند .

تبصره 2 گمرك ايران مكلف است ارزشيابي بهاي ماشين آلات و تجهيزات دست دوم مربوط به سرمايه گذاريهاي خارجي را به قيمت دست دوم انجام دهد .

تبصره 3 چنانچه مشخص شود كه سرمايه خارجي غير نقدي وارده به كشور ناقص ،‌معيوب ،‌غير قابل استفاده و يا با مشخصات اظهار شده در فهرست تاييد شده توسط هيات منطبق نمي باشد ،‌موضوع در هيات مطرح و ارزش آن قسمت از كالاي وارده كه مورد تاييد هيات قرار نگيرد از حساب سرمايه وارده كسر خواهد شد .

2 در مورد اقلام سرمايه اي موضوع بند « د » ماده (1 )‌قانون (شامل حق اختراع ،‌دانش فني ، اسامي و علائم تجاري و خدمات تخصصي )‌سازمان پس از انجام بررسيهاي لازم ،‌گزارش مربوط به ايفاي تعهدات قراردادي موضوع قراردادهاي فن آوري و خدمات را در هيات مطرح مي نمايد و وجوه تاييد شده در چارچوب دستورالعملي كه هيات تهيه و به تصويب وزير امور اقتصادي و دارايي مي رساند ،‌توسط هيات بعنوان سرمايه خارجي ثبت و تحت پوشش قرار مي گيرد .

فصل ششم مقررات خروج سرمايه و عايدات سرمايه اي

ماده 17 كليه درخواستهايي كه منجر به انتقال سرمايه ،‌سود ،‌و عايدات ناشي از افزيش ارزش سرمايه موضوع قانون مي گردد ، بايد مستند به گزارش موسسه حسابرسي عضو جامعه حسابرسان رسمي ايران باشد . اينگونه انتقالات پس از كسر كليه كسورات قانوني به ميزاني كه موسسه حسابرسي ياد شده تاييد مي كند ، ميسر است .

ماده 18 انتقال اصل ، سود و عايدات ناشي از افزايش ارزش سرمايه موضوع سرمايه گذاريهاي بند الف ماده ( 3 )‌قانون بصورت ارز و يا به درخواست سرمايه گذار خارجي از طريق صدور كالاي مجاز صورت مي پذيرد . خروج سرمايه و منافع مربوط به سرمايه گذاريهاي موضوع بند ب ماده ( 3) قانون از طريق ارز حاصل از صادرات محصولات توليدي و يا ارز حاصل از ارائه خدمات بنگاه اقتصادي سرمايه پذير و يا صادرات ساير ‌كالاهاي مجاز انجام مي پذيرد . هيات بر اساس گزارش موسسه حسابرسي پيرامون آخرين وضعيت اصل سرمايه ، ميزان سود سرمايه و عايدات سرمايه اي متعلق به سرمايه گذار خارجي ، مجوز خروج وجوه مربوط در هر مورد را صادر مي كند .

تبصره در مورد سرمايه گذاريهاي موضوع بند ب ماده (3 )‌قانون چنانچه در نتيجه عدم امكان صادرات ،‌به نظر هيات تامين ارز براي انتقالات مورد نظر ميسر و ضروري تشخيص داده شود ، ارز مورد نياز از طريق نظام بانكي تامين مي گردد .

ماده 19 چنانچه مجوز سرمايه گذاري معطوف به بند ب و يا ج ماده (17 ) قانون گردد ،‌مجوز مذكور در حكم مجوز صادرات مي باشد و بنگاه سرمايه پذير مي تواند ارز حاصل از صادرات خود را در يك حساب اماني نزد يكي از بانكهاي داخلي و يا خارجي واريز نموده و در حد مصارفي كه در مجوز سرمايه گذاري تعيين شده است ،‌مستقيماً از آن برداشت و به سرمايه گذار خارجي پرداخت نمايد . هر گونه مازاد ارز نسبت به مصارف قابل برداشت ، مشمول مقررات ارزي كشور است . در هر صورت بنگاه اقتصادي سرمايه پذير مكلف است پس از پرداخت وجوه مربوط ضمن ارائه گواهي انجام صادرات ،‌مراتب را كتباً باطلاع سازمان برساند .

ماده 20 ارز حاصل از صادرات سرمايه گذاريهاي خارجي در حدود تعيين شده از سوي هيات ،‌از شمول هر گونه مقررات محدود كننده صادرات و مقررات ارزي از جمله سپردن تعهد براي بازگشت ارز حاصل از صادرات به كشور بر اساس مقررات دولتي موجود و يا آنچه در آينده جاري مي گردد معاف مي باشد .

ماده 21 در صورت وجود محدوديت قانوني و يا اعمال شده از سوي دولت كه در نتيجه آن بنگاههاي اقتصادي سرمايه پذير نتوانند توليدات خود را صادر نمايند،‌مادام كه محدوديت قانوني و يا تصميم دولت براي عدم انجام صادرات جاري است ، بنگاههاي مزبور اجازه دارند توليدات خود را در بازار داخلي بفروش رسانده و در مقابل تامين معادل ريالي مصارف ارزي مندرج در مجوز سرمايه گذاري ،‌ارز مورد نظر را از نظام بانكي خريداري و منتقل نموده و يا مبادرت به صدور كالاهاي مجاز نمايند .

ماده 22 وجوه قابل انتقال موضوع قانون پس از تاييد هيات توسط سرمايه گذار خارجي از سيستم بانكي خريداري و حواله مي شود و بانك مركزي ارز لازم بدين منظور را در اختيار نظام بانكي قرار خواهد داد .

ماده 23 هرگاه سرمايه گذار خارجي نخواهد وجوه قابل انتقال را ظرف مدت شش ماه از تاريخ خاتمه انجام تشريفا ت اداري مربوط ، به خارج انتقال دهد ، وجوه مزبور از شمول قانون خارج مي گردد . استمرار شمول قانون بر وجوه مزبور با تاييد هيات امكان پذير مي باشد .

ماده 24 سرمايه گذار خارجي در صورت تمايل مي تواند تمام يا قسمتي از مبالغ قابل انتقال ناشي از مواد (13 ) ،‌( 14 ) و ( 15 ) قانون را با اجازه هيات به افزايش سرمايه گذاري خود در همان بنگاه اختصاص دهد و يا پس از طي تشريفات قانوني براي اخذ مجوز سرمايه گذاري ، صرف سرمايه گذاري جديد بنمايد .

ماده 25 دولت با رعايت اصل ( 138 ) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تعيين حدود و نوع تعهدات قابل پذيرش موضوع تبصره ( 2 )‌ماده ( 17 ) قانون را به وزيران عضو شورايعالي سرمايه گذاري تفويض مي نمايد . هيات مجاز است ميزان خسارت حاصل از ممنوعيت و يا توقف اجراي موافقتنامه هاي مالي مربوط را تا سقف تعهدات حال شده در محدوده تعهدات قابل پذيرش از سوي شورايعالي سرمايه گذاري كه در مجوز سرمايه گذاري قيد گرديده است ، تعيين نمايد .

ماده 26 هر گاه سرمايه گذار خارجي ،‌سرمايه گذاري خود در ايران را بيمه نمايد و بموجب مفاد بيمه نامه ،‌بواسطه پرداختي كه بابت خسارت ناشي از خطرات غير تجاري به سرمايه گذار صورت گرفته ،‌موسسه بيمه جانشين سرمايه گذار شود ،‌جانشين از همان حقوقي برخوردار مي باشد كه بواسطه آن پرداخت خسارت صورت گرفته است . اين جانشيني واگذاري سرمايه محسوب نخواهد شد مگر اينكه حسب مورد ،‌مواد ( 4 ) و يا ( 10 )‌قانون رعايت شده باشد .

فصل هفتم مقــــررات عمـــومــــي

ماده 27 سرمايه گذار خارجي مكلف است از تاريخ ابلاغ مجوز سرمايه گذاري طي مدت مشخصي كه به اقتضاي شرايط طرح مورد سرمايه گذاري توسط هيات تعيين مي گردد ، مبادرت به ورود بخشي از سرمايه خود به كشور ،‌كه حاكي از عزم سرمايه گذار به اجراي طرح مي باشد ،‌بنمايد . در صورتي كه سرمايه گذار در طي مدت مشخص شده مبادرت به ورود بخشي از سرمايه به كشور ننمايد و يا با ارائه دلايل قانع كننده نسبت به تمديد مدت اقدام نكند ،‌مجوز سرمايه گذاري وي باطل شده تلقي خواهد شد 

ماده 28 سرمايه گذار خارجي موظف است هر گونه تغيير در نام ، شكل حقوقي ،‌تابعيت و تغييرات بيش از 30 درصد( 30 % ) در مالكيت خود را به اطلاع هيات برساند .

ماده 29 در موارديكه انجام سرمايه گذاري خارجي منجر به تشكيل شركت ايراني گردد ،‌تملك زمين به نام شركت متناسب با طرح سرمايه گذار به تشخيص سازمان مجاز مي باشد .

ماده 30 دستگاههاي اجرايي ذيربط از جمله وزارت امور خارجه ،وزارت كشور ، وزارت كار و امور اجتماعي و نيروي انتظامي مكلفند در خصوص صدور رواديد ، اجازه اقامت ، صدور پروانه كار براي سرمايه گذاران ، مديران ، كارشناسان خارجي و بستگان درجه يك آنها در ارتباط با سرمايه گذاريهاي مشمول قانون ، بر اساس درخواست سازمان اقدام نمايند .وزارت امور خارجه مكلف است در خصوص رواديد ورود حسب مورد بشرح زير اقدام نمايد :

الف ) وزارت امور خارجه با تاييد سازمان مجوز صدور رواديد كثير المسافره سه ساله ، با حق ورود و اقامت سه ماه ، در هر بار براي هر فرد را به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور ابلاغ مي نمايد .

ب ) افراد معرفي شده پس از ورود به كشور مي توانند با مراجعه به اداره گذرنامه و رواديد وزارت امور خارجه و ارائه تاييديه سازمان ، اجازه اقامت خود را بمدت يكسال تمديد نمايند .

تمديد اقامت بصورت درج مهر كثير المسافره با اعتبار يكساله صورت مي پذيرد تا فرد موظف به اخذ رواديد رفت و برگشت نشود .

ماده 31 مسئوليت سازمان در قبال انتشار عمومي اطلاعات موضوع ماده ( 21 )‌قانون در حدود اطلاعاتي است كه در عرف تجاري قابل انتشار باشد . تشخيص قابل انتشار بودن اطلاعات بعهده هيات است .

ماده 32 سازمان و هيات مجازند براي انجام وظايف و تكاليف مقرر در قانون و اين آيين نامه حسب مورد از خدمات تخصصي ، حرفه اي و مشاوره اي موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابدارن رسمي ايران و ساير موسسات خصوصي و تعاوني واجد شرايط استفاده نمايند .

ماده 33 كليه مقررات مذكور در مصوبه هاي هيات وزيران در مورد سرمايه گذاري خارجي كه مغاير با مفاد اين آيين نامه مي باشد از تاريخ لازم الاجرا شدن اين آئين نامه لغو مي گردد .

بخش ها و زير بخشهاي موضوع بند د ماده 2

بخش    

زير بخش

كشاورزي         

- زراعت و باغداري

- دام و طيور ، پرورش كرم ابريشم ،‌زنبور عسل و شكار

- جنگل و مرتع

- ماهگيري و پرورش آبزيان

معدن    

- نفت خام و گاز طبيعي ( اكتشاف ،‌استخراج و انتقال )

- ساير معادن ( اكتشاف و استخراج و فرآوري )

صنعت   

- صنايع مواد غذايي ، آشاميدني و دخانيات

- صنايع نساجي ، پوشاك و چرم

- صنايع سلولزي ( چوب ، كاغذ و ) چاپ و نشر

- صنايع شيميايي ، فرآورده هاي نفتي ، لاستيك و پلاستيك

- صنايع محصولات كاني غير فلزي بجز نفت و ذغال سنگ

- صنايع فلزات اساسي

- ماشين آلات و تجهيزات و ابزار ومحصولات فلزي

- صنايع تجهيزات و حمل و نقل و خودرو سازي

- صنايع ماشين آلات و تجهيزت الكتريكي و الكترونيكي ( راديو و تلويزيون و دستگاهها و وسايل اتباطي )

- صنايع ماشين آلات و تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي

( طبقه بندي نشده در جاي ديگر شامل لوازم خانگي )

- صنايع ابزار پزشكي ، اپتيكي و ابزار دقيق

- باريافت

- تامين آب ، برق و گاز         

- جمع آوري ، تصفيه ، تامين ، انتقال و توزيع آب و فاضلاب

- توليد ، انتقال و توزيع برق

- پالايش و توزيع گاز سمي

ساختمان            

- ساخت زيربناها

- سختمان و مسكن

- مصالح ساختماني

حمل و نقل و ارتباطات       

- حمل و نقل راه آهن

- حمل و نقل جاده اي

- حمل و نقل لوله اي

- حمل و نقل آبي

- حمل و نقل هوايي

- خدمات پشتيباني

- پست و مخابرات

- خدمات مالي ( بيمه ، بانك و )

- گردشگري

- امور عمومي

- خدمات شهري

- آموزش و پژوهش

- ساير خدمات ( مهندسي ، طراحي و )