• 1

    1

  • 2

    2

  • 3

    3

  • 4

    4

  • 5

    5

  • 6

    6

  • 7

    7

  • 8

    8

  • 9

    9

  • 10

    10

  • 12

    12

  • 13

    13

آمايش يعني چه؟

آمايش اسم مصدر آمودن و آماييدن به معناي در هم كردن،آماده كردن،آراسته كردن و مستعد كردن مي باشد.

مرجع: مرحله دوم مطالعات طرح آمايش سرزمين سازمان برنامه و بودجه

آمايش سرزمين كه تلفيقي از سه علم جغرافيا ،اقتصاد و جامعه شناسي است شامل اقدامات ساماندهي و نظام بخشي به فضاي طبيعي اجتماعي اقتصادي و ملي است.در واقع آمايش سرزمين با توجه به عامل انسان،محيط و منابع،نحوه استفاده بهينه از منابع و امكانات و چگونگي استقرار انسانها در فعاليت ها را در فضاي جغرافيايي ملي و منطقه اي سامان مي دهد.

منظور از آمايش سرزمين رسيدن به مطلوبترين توزيع ممكن جمعيت،توسط بهترين شكل توزيع فعاليت هاي اقتصادي اجتماعي در پهنه سرزمين است كه امكان ارائه چهارچوب هاي توسعه را داراست و مي تواند مبنا و پايه اصلي در تهيه برنامه هاي توسعه منطقه اي يا استاني باشد.

منظور از آمايش صنعت و معدن، ايجاد تعادل و توازن در توسعه صنعتي و معدني كشور با بهره گيري از امكانات و قابليت هاي متنوع استانها و توجه به امكانات بالقوه و بالفعل منابع انساني و طبيعي و زير ساختي استانهاي مختلف كشور مي باشد.

طرح آمايش صنعتي و معدني

نظر به تاكيد ويژه مقام معظم رهبري در بيانات خود در آغاز سال 87 مبني بر اهميت بالاي دو مشخصه پيشرفت و عدالت در توسعه كشور و با توجه به رويكرد سند چشم‌انداز 20 ساله مبني بر توسعه همه جانبه كشور به ويژه توسعه اقتصادي با تاكيد بر عدالت اجتماعي وهمچنين عزم دولت در راستاي تحقق اين رسالت در برقراري تعادل و توازن منطقه‌اي در سرمايه گذاري هاي جديد، تقويت سهم صنايع با فناوري‌هاي پيشرفته و داراي ارزش افزوده بالا، بهبود نرخ بهره وري و كاهش نرخ بيكاري و تورم در كشور، در نظر است برنامه توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي و معدني ويژه‌اي بر پايه آمايش و با اتكا به مزيت‌هاي نسبي ،طبيعي و منطقه اي را با فراهم‌سازي حمايت‌ها و بسترها و زير ساخت‌هاي توسعه‌اي و از طريق تشويق و ترغيب سرمايه‌گذاران بخش خصوصي و تعاوني به سرمايه‌گذاري در دستور كار قرار گيرد.

دستيابي به افق هاي اقتصادي سند چشم انداز 20 ساله كشور با تكيه بر صنعتي پويا و رقابت پذير امكانپذير است.تحقق اين اهداف نياز به فضاي مناسب براي افزايش پيوسته و مداوم سرمايه گذاري هاي صنعتي بخش خصوصي دارد به گونه اي كه فضاي مساعد براي تقويت انگيزه هاي مشاركت گسترده تر سرمايه گذاران در رشد اقتصادي و توسعه صنعتي فراهم شود تا شاهد رشد فزاينده و تنوع توليدات صنعتي به گونه اي پيوسته و پايدار باشيم.

از اهداف بارز اين طرح كاهش فاصله سرانه سرمايه گذاري بين بالاترين استان توسعه يافته صنعتي كشور و كمترين استان است كه در واقع تحقق هدف پيشرفت عادلانه كشور مي باشد.

حركت به سمت توازن منطقه اي و بهره گيري بهينه از منابع موجود مهمترين هدف اين طرح است كه نخستين و مهمترين برنامه وزارت صنايع و معادن در سال 87 مي باشد.

از جمله مشخصه هاي بارز اين طرح ارايه بسته اي كامل براي تسهيلات صنعتي و معدني است كه تقريبا تمام متقاضيان را با هر نوع در خواستي پوشش مي دهد.هدفمند بودن ارايه تسهيلات با توجه به نياز هاي منطقه اي و امكانات استانها و كم كردن فاصله سرانه سرمايه گذاري صنعتي از ديگر مشخصه هاي اين طرح است.

بررسي كامل و كارشناسي مدارك متقاضي و طرحهاي توجيهي، وجود نظام امتياز بندي كارشناسي شده،بررسي دقيق اولويت ها و شرايط و . . . در اين طرح از جمله مواردي است كه هدف عادلانه بودن ارايه تسهيلات را به طور حتم ارضا مي نمايد.

در مجموع مي توان گفت حركتي هدفمند با ويژگيهايي خاص تحت عنوان طرح آمايش صنعت و معدن در راستاي اهداف كلان توسعه صنعتي كشور و سند چشم انداز 20 ساله آغاز شده است كه با توجه و پيگيري ويژه و رفع موانع و مشكلات به طور حتم در پايان مرحله اول طرح شاهد تغييرات مطلوبي مطابق با اهداف كمي و كيفي طرح خواهيم بود

كليات طرح

گسترده شدن صنعت و معدن در اقصي نقاط كشوربه معني پيشرفت عادلانه صنعتي و معدني در اقصي نقاط كشور با در نظر گرفتن امكانات و قابليت هاي مختلف استانهاي كشور،به منظور ايجاد توازن صنعتي مي باشد.

توجه به اين نكته ضروري به نظر مي رسد كه هدف، يكسان سازي توسعه و سرمايه گذاري صنعتي در مناطق مختلف كشور نيست بلكه با توجه به استعدادها در پي عادلانه كردن پيشرفت صنعتي كشور در اقصي نقاط ايران عزيز هستيم.